شماره اول (مهر ۱۳۹۴) – برگه 2 – کتابدار 2.0
خانه / دوره اول (۱۳۹۴) / شماره اول (مهر ۱۳۹۴)صفحه 2

شماره اول (مهر ۱۳۹۴)

دانلود فایل PDF شماره اول مجله (مهر ۱۳۹۴)

 

مطالب این شماره:

معرفی پایگاه اطلاعاتی Ebrary (بخش اول)

Ebrary 1

تاریخچه: ایده و طرح Ebrary در سال ۱۹۹۸ جمع آوری شد. زمانی که کریستوفر وارنوک موسس شرکت اطلاعاتی که برای ساخت دوچرخه کورس (دوچرخه خوابیده) کتابی که می خواست را نتوانست در کتابخانه محلی پیدا کند. کتابخانه مهندسی در زیرزمین، کتاب های عمومی درمورد دوچرخه در طبقه سوم و اطلاعات نشریات دوره ای در طبقه چهارم و برروی میکروفیش ها …

ادامه نوشته »

نرم افزارهای مدیریت منابع

Reference Managers 2

نرم افزارهای مدیریت منابع از مهمترین ابزارهای مورد نیاز برای پژوهشگران می باشد، این نرم افزارها به پژوهشگران اجازه جمع آوری، مدیریت و حتی انتشار اطلاعات کتابشناختی یک مقاله یا تحقیق را می دهد. در این زمینه شرکت‌های مختلف نرم افزارهای زیادی تولید و به بازار عرضه نموده اند که این نرم افزارها ممکن است بر روی یک سیستم کامپیوتری …

ادامه نوشته »

استوری استارترز (Story Starters)

Story Starts 2

استوری استارترها، راه‌هایی هستند برای پیاده سازی الهامات درونی جهت ساختن و پرداختن داستان. در استوری استارترها، معمولاً یک یا دو جمله ی الهام بخش برای شروع کار به مراجعه کننده به این سایت‌ها و متقاضیان شروع داستان گویی ارائه می گردد. موضوعات با توجه به دسته بندی‌های داستانی، معمولاً به ۴ گروه تقسیم می‌شوند : ماجراجویانه، فانتزی، علمی، و …

ادامه نوشته »

الفبای کارآفرینی در کتابداری

ABC of LIS Entrepreneurship

در رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی، واژه کارآفرینی شغل محسوب نمی‌شود تا انتظار کسب درآمد از طریق آن را داشت بلکه روش و معیاری برای بهبود کیفیت زندگی کاری، سودآوری و اثربخشی امور کتابخانه است. لازم به ذکر است توجه به مقوله آموزش کارآفرینی و توجه جدی به آن در هر حوزه تخصصی شرایط کاری را برای کارآفرینان فراهم و چه‌بسا …

ادامه نوشته »

معرفی استارت آپ‌های کتابداری و حوزه‌های مرتبط

LIS Startup

برای اینکه بتوان یک ایده نو را در جامعه جا انداخت، لازم است تا ابتدا نیاز مصرف‌کننده آن جامعه را شناخت و ملزومات طراحی و خلق آن ایده را فراهم ساخت. به‌عنوان‌مثال اگر بخواهیم امکانات مطالعه را در محیط کتابخانه بر اساس سلیقه استفاده‌کننده آن کتابخانه طراحی کنیم، نیاز به بررسی و استفاده از نظر متخصصان (کتابداران، طراحان، روانشناسان و …

ادامه نوشته »

آشنایی با برخی شرکت های داخلی خدمات کتابداری و کتابخانه ای

lib-companies

در حال حاضر در تمام دنیا برای تعامل بهتر میان تولیدکننده و مصرف‌کننده واسطه‌هایی وجود دارند و کمتر می‌بینیم که یک محصول مستقیم و بی‌واسطه به دست مصرف‌کننده‌ی آن برسد. در حوزه‌ی کتابداری و اطلاع‌رسانی نیز همین موضوع قابل‌رؤیت است. در این حوزه می‌توان محصول اولیه را دانش دانست. دانشی که به‌صورت مکتوب در کتاب‌ها یا دیگر محمل‌های اطلاعاتی وجود …

ادامه نوشته »

کتابداران برزیلی و توئیتر

brazil_flag_map_sm

برزیل رهبر شبکه های اجتماعی در دنیاست؛ این مقاله به نتایج حاصل از دو سال تجربیات کتابداران برزیلی در راستای استفاده از توئیتر در زمینه کاری خود تمرکز دارد؛ دو روش برای حضور در توئیتر شناسایی شده است. یک روش جدید روبه رو شدن با پاسخ سؤالات انتقادی کتابداران؛ در چشم انداز برنامه براساس توئیتر است. شبکه‌های اجتماعی یکی از مهمترین فعالیت‌های …

ادامه نوشته »

کتابدار ۲٫۰

304

قسمت اول: کلیات کتابدار ۲٫۰ یک مفهوم علمی که برگرفته از وب ۲٫۰ است و یک مفهوم صنعتی (به معنای کاربرد خارج از آموزش) دارد، که منظور اصلی ما در این‌جا کاربرد هم زمان این دو مفهوم است. کتابدار ۲٫۰ را برای شخصی بکار می‌بریم که آموزش‌های فرادانشگاهی ببیند (خودآموز، استاد شاگردی، آموزشگاه‌های حرفه‌ای و …) و برای رویارویی با …

ادامه نوشته »

معرفی دکتر زهره زاهدی (برنده جایزه یوجین گارفیلد ۲۰۱۵)

دکتر زهره زاهدی

زهره زاهدی دانشجوی دکترای مرکز علوم و فناوری دانشگاه لیدن هلند می باشد (از سال ۲۰۱۲ – ۲۰۱۶). موضوع رساله دکترای خانم زاهدی امکان‌پذیری کاربرد سنجه های حاصل از رسانه های اجتماعی ( آلتمتریکس) در ارزشیابی پژوهش است. وی مدرک کارشناسی (۲۰۰۰- ۲۰۰۴) و کارشناسی ارشد (۲۰۰۴ – ۲۰۰۶) خود را در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه …

ادامه نوشته »

فرصت های کارآفرینی برای کتابخانه ها و متخصصان علم اطلاعات (بخش اول)

کارآفرینی در کتابخانه

مقدمه کتابداری به عنوان یک حرفه، طیفی از فرصت‌های استخدامی را ارائه می دهد. بسیاری از متخصصان کتابداری، استخدام را برای چشم انداز حرفه خودشان انتخاب می کنند. راه های استخدام در تخصص کتابخانه محدود است و شمار متخصصان تحصیل کرده سال به سال افزایش می یابد؛ از این رو بیکاری نیز به سرعت در کتابخانه و تخصص علم اطلاعات رو به …

ادامه نوشته »