عاطفه عبدی
دوره دوم (1395), رسانههای اجتماعی, شماره اول ( اردیبهشت 1395), کتابخانه و کتابدار 2.0
۱. انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات، افزایش قدرت تحلیل و تقویت روحیه انتقادی اخبار رسانههای اجتماعی بدون سانسور منتشر میشوند و این میتواند یک مزیت تلقی شود؛ تحلیل اخباری که در این نوع پایگاهها منتشر میشود، قدرت نقد و نگاه عمیقتر به مسائل اجتماعی را فراهم میکند. این نوع پایگاهها به مخاطبان خود فرصت میدهند تا از تبعیت …
ادامه نوشته »
هانیه وهابی
اخبار همایش ها, خبرگزاری 2.0, دوره دوم (1395), شماره اول ( اردیبهشت 1395)
پیش کنفرانس «خبر، نقش خبر و حفاظت و پشتیبانی از آن: حرکت کتابخانهها به سوی عمل» با شعار «اخبار امروز شما، تاریخ فردای شماست» در کنگره ۲۰۱۶ ایفلا برگزار میشود. این پیش کنفرانس در دو روز برگزار میشود؛ در روز اول تور بازدیدی از گنجینه Keeneland Race Course و Trace Distillery برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است. در روز …
ادامه نوشته »
نرگس ملکوتی اصل
دوره دوم (1395), شماره اول ( اردیبهشت 1395), فناوری ها, کتابخانه و کتابدار 2.0
کتابخانه ها به عنوان هدایت کنندگان مسیر “شهروند دیجیتال” باید اولین مکان هایی باشند که تکنولوژی های پیشرفته را اجرا می کنند. امروزه کتابخانه ها مختص به امانت کتاب نیستند بلکه مکان های خلاقی برای افراد و گروه ها به شمار میآیند و مراکز رشد اقتصادی و آموزشی هستند. کتابخانه ها بیش از هر چیز نقاط ورودی به دنیای دیجیتال …
ادامه نوشته »
ژیلا سعیدی
دوره دوم (1395), شماره اول ( اردیبهشت 1395), کتابخانه عمومی وحدت پاوه, کتابخانه های عمومی ایران
خیلی ها معتقدند خلاق بودن امری ذاتی است اما از نظر نگارنده ذاتی نیست. اگر به تجربیات دیگران خوب گوش بدهیم و بتوانیم برای تغییرات در راستای بهتر شدن، تلاش کنیم، بیش از نیمی از راه های خلاق بودن را طی کرده ایم. خلاقیت این نیست که الزاما یک چیزی ابداع شود. خلاق کسی است که از ایده های اطرافش …
ادامه نوشته »
میلاد روشنی
دوره دوم (1395), شماره اول ( اردیبهشت 1395), گزارش, گزارش و مصاحبه
جایزه کتاب سال در ایران برای اولین بار با هدف تشویق خادمان دانش و فرهنگ ایران در سال ۱۳۳۴ هجری شمسی اهدا شد. این جایزه به پدیدآورندگان یازده کتاب برگزیده که در سال ۱۳۳۲ منتشر شده بودند، تعلق گرفت. از آن سال به بعد، هر ساله طی فراخوانی از تمام نویسندگان، مترجمان و مؤلفان دعوت می شود تا پنج نسخه …
ادامه نوشته »
محمدرضا چهارسوقی
دوره دوم (1395), شماره اول ( اردیبهشت 1395), گزارش, گزارش و مصاحبه
این روزها بازار استفاده از برنامههای ارتباط اینترنتی مانند تلگرام و اینستاگرام بسیار گرم است و اکثر مردم، وجود چنین برنامههایی را مهمترین دلیل بیزاری جامعه امروزی از کتاب و کتاب خواندن میدانند ،اما آیا واقعاً اینگونه است؟ شاید اگر بخواهیم بهمحض شنیدن این سؤال به آن پاسخ بدهیم ،با اطمینان بگوییم بله ،اما تنها کافی است کمی به نگاهمان …
ادامه نوشته »
محمدرضا چهارسوقی
دوره دوم (1395), شماره اول ( اردیبهشت 1395), مصاحبه, گزارش و مصاحبه
خوانندگان گرامی بخش پرونده ویژه، شایسته است قبل از شروع مصاحبه، کارشناس این قسمت را خدمتتان معرفی کنم. آراز بارسقیان ،نویسنده و مترجم .وی در سال هشتاد و پنج برنده ی جایزه ادبی صادق هدایت شد. از آثار وی میتوان به کتاب های یکشنبه ،دوشنبه و پل اشاره کرد ،به علاوه وی ترجمه ی کتاب هایی همچون ناطور دشت ،پیک …
ادامه نوشته »
هانیه وهابی
خبرگزاری 2.0, دوره دوم (1395), شماره اول ( اردیبهشت 1395)
مدیرکل اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با اشاره به فعالیت های انجام شده در سال گذشته گفت: موجودی کتاب کلیه مخازن کتابخانه ملی در سال گذشته، ۲ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۱۳۸ نسخه بود. به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، رضا شهرابی درباره فعالیتهای اداره کل اطلاعرسانی در سال ۹۴، …
ادامه نوشته »
سمانه مثنوی
دوره دوم (1395), شماره اول ( اردیبهشت 1395), مبانی و کلیات 2.0, کتابخانه و کتابدار 2.0
دسترسی آزاد: طلایهدار حق دانستن جنبش دسترسی آزاد۱ یک اقدام جهانی برای فراهمآوری دسترسی آزاد به مقالات مجلات علمی و پیش چاپ آنهاست. برای نیل به این هدف آثار دسترسی آزاد به شکل دیجیتالی پیوسته و رایگان بوده و از بسیاری از محدودیتهای ناشی از حق مؤلف و مجوزها مبرا هستند. نشریۀ دسترسی آزاد نشریهای است که دارای دو ویژگی …
ادامه نوشته »
عباس محمودی
آموزش و مهارتهای 2.0, دوره دوم (1395), شماره اول ( اردیبهشت 1395), کتابخانه و کتابدار 2.0
امروزه در اکثر سازمانها ، دادهها به سرعت در حال جمعآوری و ذخیرهشدن میباشند.اما میتوان ادعا کرد که علیرغم این حجم انبوه دادهها، امروزه سازمانها با فقر دانش در تصمیمگیری روبرو هستند.با پیشرفت فناوری ها، بهویژه فناوریهای مرتبط با اطلاعات و ارتباطات، حجم عظیمی از دادهها در حال تولید در شبکههای ارتباطی و اطلاعاتی هستند، و یکی از ضرورتهای موفقیت …
ادامه نوشته »