سمیه مردمی
شماره اول (مهر 1394), کارآفرینی
در رشته کتابداری و اطلاعرسانی، واژه کارآفرینی شغل محسوب نمیشود تا انتظار کسب درآمد از طریق آن را داشت بلکه روش و معیاری برای بهبود کیفیت زندگی کاری، سودآوری و اثربخشی امور کتابخانه است. لازم به ذکر است توجه به مقوله آموزش کارآفرینی و توجه جدی به آن در هر حوزه تخصصی شرایط کاری را برای کارآفرینان فراهم و چهبسا …
ادامه نوشته »
سمیه مردمی
استارتاپها, شماره اول (مهر 1394)
برای اینکه بتوان یک ایده نو را در جامعه جا انداخت، لازم است تا ابتدا نیاز مصرفکننده آن جامعه را شناخت و ملزومات طراحی و خلق آن ایده را فراهم ساخت. بهعنوانمثال اگر بخواهیم امکانات مطالعه را در محیط کتابخانه بر اساس سلیقه استفادهکننده آن کتابخانه طراحی کنیم، نیاز به بررسی و استفاده از نظر متخصصان (کتابداران، طراحان، روانشناسان و …
ادامه نوشته »
معصومه سعادت
شماره اول (مهر 1394)
در حال حاضر در تمام دنیا برای تعامل بهتر میان تولیدکننده و مصرفکننده واسطههایی وجود دارند و کمتر میبینیم که یک محصول مستقیم و بیواسطه به دست مصرفکنندهی آن برسد. در حوزهی کتابداری و اطلاعرسانی نیز همین موضوع قابلرؤیت است. در این حوزه میتوان محصول اولیه را دانش دانست. دانشی که بهصورت مکتوب در کتابها یا دیگر محملهای اطلاعاتی وجود …
ادامه نوشته »
شیرین زاهدی
رسانههای اجتماعی, شماره اول (مهر 1394)
برزیل رهبر شبکه های اجتماعی در دنیاست؛ این مقاله به نتایج حاصل از دو سال تجربیات کتابداران برزیلی در راستای استفاده از توئیتر در زمینه کاری خود تمرکز دارد؛ دو روش برای حضور در توئیتر شناسایی شده است. یک روش جدید روبه رو شدن با پاسخ سؤالات انتقادی کتابداران؛ در چشم انداز برنامه براساس توئیتر است. شبکههای اجتماعی یکی از مهمترین فعالیتهای …
ادامه نوشته »
فیروزه دوخانی
دانشمندان, شماره اول (مهر 1394), نخبگان جوان ایرانی, گزارش و مصاحبه
زهره زاهدی دانشجوی دکترای مرکز علوم و فناوری دانشگاه لیدن هلند می باشد (از سال ۲۰۱۲ – ۲۰۱۶). موضوع رساله دکترای خانم زاهدی امکانپذیری کاربرد سنجه های حاصل از رسانه های اجتماعی ( آلتمتریکس) در ارزشیابی پژوهش است. وی مدرک کارشناسی (۲۰۰۰- ۲۰۰۴) و کارشناسی ارشد (۲۰۰۴ – ۲۰۰۶) خود را در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه …
ادامه نوشته »
حسین حیدری
آموزش و مهارتهای 2.0, دوره اول (1394), شماره اول (مهر 1394), مبانی و کلیات 2.0
قسمت اول: کلیات کتابدار ۲٫۰ یک مفهوم علمی که برگرفته از وب ۲٫۰ است و یک مفهوم صنعتی (به معنای کاربرد خارج از آموزش) دارد، که منظور اصلی ما در اینجا کاربرد هم زمان این دو مفهوم است. کتابدار ۲٫۰ را برای شخصی بکار میبریم که آموزشهای فرادانشگاهی ببیند (خودآموز، استاد شاگردی، آموزشگاههای حرفهای و …) و برای رویارویی با …
ادامه نوشته »
فرزانه حبیبی
استارتاپها, شماره اول (مهر 1394), کارآفرینی
مقدمه کتابداری به عنوان یک حرفه، طیفی از فرصتهای استخدامی را ارائه می دهد. بسیاری از متخصصان کتابداری، استخدام را برای چشم انداز حرفه خودشان انتخاب می کنند. راه های استخدام در تخصص کتابخانه محدود است و شمار متخصصان تحصیل کرده سال به سال افزایش می یابد؛ از این رو بیکاری نیز به سرعت در کتابخانه و تخصص علم اطلاعات رو به …
ادامه نوشته »
مریم عبدالله زاده
خواندنی ها, شماره اول (مهر 1394)
فضاهای زندگی ما نسبت به گذشته کوچکتر شده است، درنتیجه جای زیادی برای علاقهمندیهایمان ازجمله کتابها وجود ندارد. به همین علت در اینجا چندین طرح برای کتابخانه ارائه میشود تا بتوانید بهدلخواه از بین آنها انتخاب کنید و از نحوه چیدمان که با شرایط زندگی شما مطابقت داشته باشد، لذت ببرید. البته لازم به ذکر است که طرحهای زیادی در …
ادامه نوشته »
نسیم فکوری
شماره اول (مهر 1394), گزارش
معرفی شرکت مهاب قدس: شرکت مهندسین مشاور مهاب قدس در سال ۱۳۶۲ از ادغام دو شرکت «خدمات مهندسی آب (مهاب)» و «عمران زمین و توسعه منابع آب» تشکیلشده است. توانمندیهای انکارناپذیر مهاب قدس، با تکیهبر توان بالای فنی – مهندسی و برخورداری از نعمت وجود حدود ۲۸۰۰ نفر کارکنان سختکوش که بالغبر ۲۰۰۰ نفر از آنان، دانشآموختهٔ ۸۵ رشتهٔ فنی …
ادامه نوشته »
ژیلا سعیدی
شماره اول (مهر 1394), کتابهای 2.0
عنوان: Tink Tank Library: Brain – Based Learning Plans for new Standards ۶-۱۲ نویسندگان: Mary Boyd Ratzer, Paige Jeager ناشر: Libraries Unlimited سال نشر: ۲۰۱۵ تعداد صفحه: ۱۳۸ شابک: ۹۷۸۱۶۱۰۶۹۹۹۰۷ درباره کتاب: کتابخانههایتان را به اتاق فکر تبدیل کنید، به کمک اساتیدتان یک محیط یادگیری فعال ایجاد کنید که در آن سؤالات دانش آموزان بررسی، سنتز، نتیجهگیری و اطلاعات فعلی آنها بر …
ادامه نوشته »