مریم صراف زاده
آموزش و مهارتهای 2.0, دوره چهارم (1397), شماره چهارم (آبان ماه 1397), کتابخانه و کتابدار 2.0
چکیده هدف: این پژوهش با هدف بررسی جایگاه و نقش کتابخانهها و کتابداران، به ویژه کتابخانههای دانشگاهی، در جلوگیری از ارتکاب سرقت علمی و ترویج اخلاق پژوهش انجام شده است. روش: با استفاده از روش کتابخانهای، متون مربوط به نقش کتابداران و کتابخانههای دانشگاهی در آموزش اخلاق نگارش و پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: اخلاق پژوهش و نگارش از …
ادامه نوشته »
مسعود قانعی مقدم
دوره چهارم (1397), شماره سوم ( شهریورماه 1397), مبانی و کلیات 2.0, کتابخانه و کتابدار 2.0
چکیده عمر هدیهای است خدادادی که سعادت و شقاوت هر فرد در گرو چگونه صرف کردن آن است. تمدنهای انسانی سرمایههای جاودانی است که از کاشت و داشت و برداشت صحیح اوقات فراغت متجلی گشته است. در جهان صنعتی امروز که هر ساعتش ما را به اندازه دهها سال گذشته میتواند پیش ببرد جا دارد که نسل جوان تحصیلکرده با …
ادامه نوشته »
لیلی بنی هاشمی
خواندنی ها, دوره چهارم (1397), شماره سوم ( شهریورماه 1397)
صفحه اول روزنامه: سفید. اعتراض یا سانسور؟[۱] مقدمه نویسنده تدوین اصول اخلاقی حرفه روزنامهنگاری فراز و نشیبهای زیادی را در جهان پشت سر گذاشته است. همانطور که دکتر کاظم معتمد نژاد[۱] پدر علم ارتباطات ایران در سال ۱۳۸۵ نوشته است گردانندگان سندیکای ملی روزنامهنگاران فرانسوی در سال ۱۹۱۸، مجموعهای از مقررات اخلاقی، با عنوان «منشور وظایف روزنامهنگاران» را تصویب کردند. این …
ادامه نوشته »
مسعود قانعی مقدم
آموزش و مهارتهای 2.0, خواندنی ها, دوره چهارم (1397), شماره سوم ( شهریورماه 1397), کتابخانه و کتابدار 2.0
چرا ما نمیخوانیم؟ دلایل و راهحلها نویسنده: ادر لامباردی[۱] مترجم: مسعود قانعی مقدم مطالعاتی که توسط بنیاد ملی هنر[۲] انجام شده است نشان میدهد که آمریکاییها زمان کوتاهی را به مطالعه کردن میپردازند. به نظر شما آیا راهی برای فراگیرتر کردن مطالعه بین عموم مردم وجود دارد؟ در ادامۀ مطلب، دلایل مردم برای عدم مطالعه و راهحلهای خودم را برای …
ادامه نوشته »
مریم صراف زاده
آموزش و مهارتهای 2.0, دوره چهارم (1397), شماره سوم ( شهریورماه 1397), کتابخانه و کتابدار 2.0
به دنبال ظهور نشریات جعلی در سال ۲۰۱۱، کنفرانسهای جعلی نیز در چند سال اخیر در دنیا و ایران پا به عرصه وجود گذاشتهاند که با وعده پذیرش و انتشار سریع مقالات و ادعای بینالمللی بودن و معتبر بودن و با اخذ هزینههای گزاف ثبتنام، پژوهشگران و دانشگاهیان را به دام میاندازند. همانند نشریات جعلی، این کنفرانسها نیز وجهه علمی …
ادامه نوشته »
ملیکا خرمشکوه
دوره چهارم (1397), شماره سوم ( شهریورماه 1397), فناوری ها, کتابخانه و کتابدار 2.0, کتابخانههای پیشگام
مقدمه مترجم: با توجه به اینکه در عصر دیجیتال به سر میبریم؛ کتابخانهها باید همگام با پیشرفت فناوری برای دسترسی یکسان به اطلاعات تلاش کنند. برای دستیابی به این مهم، کتابداران باید با این فناوریها آشنا بوده و نحوه استفاده از فناوریهای جدید را نیز به کاربران کتابخانه آموزش دهند. در این مقاله به تعدادی از روشهای خلاقانه جهت پیادهسازی …
ادامه نوشته »
محمد گل محمدی
خواندنی ها, دوره چهارم (1397), شماره سوم ( شهریورماه 1397)
کودکان پس از مدتی که در خانواده حضور دارند وارد دنیای جدیدی به اسم مدرسه میشوند، پس باید با برنامهریزی درست کودکانی که در خانواده مطالعه کردن را یاد نگرفتهاند به مطالعه علاقهمند کنیم و آن دسته از کودکانی که در خانواده عادت به مطالعه داشتهاند، این عادت را در آنها نهادینه کنیم. طبق بررسیها، تقویت عادت به مطالعه از …
ادامه نوشته »
سمیه پناهی
دوره چهارم (1397), شماره سوم ( شهریورماه 1397)
با توجه اینکه وزارت بهداشت برای شرکت در آزمون دکتری کتبی قوانین خاص خود را دارد و همچنین مصاحبه به صورت ساختارمند برگزار میشود، بدیهی است که اطلاع از قوانین اولیه آزمون نیمی از دشواری راه را بر داوطلبان تسهیل خواهد کرد. بنا به درخواست مکرر دوستان جهت ارائه مکتوب تجربیات مصاحبه دکتری کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بر آن شدیم …
ادامه نوشته »
محمدرضا چهارسوقی
دوره چهارم (1397), شماره سوم ( شهریورماه 1397), مصاحبه, گزارش و مصاحبه
کتی میشل، کتابدار کارکشتهی دانشگاه Ithaca، درخواست ما مبنی بر به بیان تجربیات و شرایط کاریاش را پذیرفت تا از این طریق بتواند در تبیین مفهوم کتابدار ۲.۰ ما را یاری دهد. در متن زیر گفتوگوی من با ایشان را خواهید خواند. + خیلی ممنونم که قبول کردید با من صحبت کنید، لطف کنید در ابتدای امر از کتابخانهای که …
ادامه نوشته »
روناک حمزه ای
اخبار پژوهشی, خبرگزاری 2.0, دوره چهارم (1397), شماره دوم (تیرماه 1397), علم سنجی
Clarivate Analytics، گزارش استنادی مجلات[۱] را در سال ۲۰۱۸ بر پایهی اطلاعات سال ۲۰۱۷، منتشر کرده است. این دومین بار است که این گزارشها توسط Clarivate Analytics اعلام میشود، در سالهای قبل این انتشار سالانه توسط تامسون رویترز منتشر میشد. آخرین بهروزرسانی JCR(2018) شامل ۱۱۶۵۵ مجله در ۲۳۴ رشته و از ۸۰ کشور است. به طور متوسط، ضریب تأثیر[۲] مجلات ۱۰٪ …
ادامه نوشته »