نسرین مسیبی
خواندنی ها, دوره سوم (1396), شماره سوم (شهریورماه 1396)
کتابخانه نهادی است اجتماعی که با گردآوری، سازماندهی و نگهداری دانش مدون بشر امکان رشد اندیشه، شکوفایی استعداد و باروری ذهن خلاق انسان پویا و جست و جو گر را فراهم میکند. کتابخانهها همواره بازتابی از اوضاع اجتماعی زمان خود بوده اند. رشد فرهنگی یک جامعه موجب غنای کتابخانههای آن و در مقابل، کم مایگی و رکود کتابخانه ناشی از …
ادامه نوشته »
مریم سپیانی
دوره سوم (1396), شماره سوم (شهریورماه 1396), گزارش, گزارش و مصاحبه
طرح هزار و یک شهر دیوارهای اصفهان برایتان کتاب می خوانند. رویداد دانشجویی دیوارنگاری شهری با عنوان “هزار و یک شهر” با حضور دانشجویان هنر سه دانشگاه استان اصفهان کار خود را در اسفندماه سال ۱۳۹۵آغاز کرد. در این رویداد دانشجویی دیوارنگاری شهری از یکم تا بیستم اسفندماه سال ۱۳۹۵، بیش از ۱۲ هزار مترمربع از دیواره های کوتاه و …
ادامه نوشته »
معصومه انصاری
دوره سوم (1396), سرمقاله ها, شماره دوم (تیرماه 1396)
همراهان همیشگی کتابدار ۲.۰، عرض سلام و احترام ۱۴ تیرماه، روز قلم رو هم پشت سر گذاشتیم. مجلۀ کتابدار ۲.۰ از ابتدا با هدف به دست گرفتن قلم توسط صاحبان قلم و با رعایت تعهد به آن پا به عرصه گذاشت. به عقیدۀ من هر کسی که با رعایت اصول، قلم در دست میگیرد صاحب قلم به …
ادامه نوشته »
نقی منافی
دوره سوم (1396), شماره دوم (تیرماه 1396), مبانی و کلیات 2.0, کتابخانه و کتابدار 2.0
مقدمه جستوجوی منابع اطلاعاتی در محیط کتابخانه در سالهای اخیر و با پیدایش اینترنت و وب جهانگستر تغییر اساسی کرده است. در گذشته، عمل جستوجو عمدتاً در کتابخانهها و توسط کتابداران صورت میگرفت. پیشینههای بازیابی شده نیز به صورت کتابشناختی بودند. پایگاههای اطلاعاتی پیوسته نظیر دیالوگ، ویلسون، ابسکو و کارگزاران صفحات نوری از قبیل سیلورپلتر، دسترسی به محتوای پایگاههای خود …
ادامه نوشته »
ندا صیادی
دوره سوم (1396), شماره دوم (تیرماه 1396), مبانی و کلیات 2.0, کتابخانه و کتابدار 2.0
در دنیای امروز تمام سازمانها و مؤسسات ازجمله کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی تمایل دارند به موفقیت دست یابند، بدون شک رسیدن به موفقیت بدون داشتن ابزار و لوازم آن امکانپذیر نیست، بر این اساس مدیریت بهعنوان ابزار اصلی از اهمیت بسیاری برخوردار است. مدیریت ازجمله مشاغلی است که به مهارت و تدبر بالایی نیاز دارد. مدیریت عبارت است از «کسب …
ادامه نوشته »
روناک حمزه ای
اخبار فناوری, خبرگزاری 2.0, دوره سوم (1396), شماره دوم (تیرماه 1396), علم سنجی
نگاهی بر اس جی آر ۲۰۱۷سایمگو[۱] یک پورتال عمومی شامل مجلات و شاخصهای علمی کشورها است که اطلاعات خود را از پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس دریافت میکند؛ که بهتازگی اطلاعات مربوط به سال ۲۰۱۶ را منتشر کرده است،آخرین بهروزرسانی سایمگو (۲۰۱۷) بر پایه اطلاعات سال ۲۰۱۶ شامل ۲۸۶۰۶ مجله از ۲۳۳ کشور است. وضعیت تولیدات کشور ایران در جهان و خاورمیانه …
ادامه نوشته »
مهدیه ایرانشاهی
دوره سوم (1396), شماره دوم (تیرماه 1396), کتابخانه و کتابدار 2.0, کتابخانههای پیشگام
کتابخانه عمومی استکهلم سوئد، در ۱۹۲۸ میلادی تاسیس شده که با داشتن مجموعه ای بالغ بر چهار میلیون و چهارصد هزار منبع، دویست کارمند و بودجه سالانه سیزده میلیون و چهارصد و هفت هزار دلار یکی از مشهورترین و بزرگترین کتابخانه های دنیاست. کتابخانه عمومی استکهلم واقع در سوئد، در سال ۱۹۲۸ میلادی توسط معمار سوئدی گونار اسپلوند طراحی و …
ادامه نوشته »
معصومه انصاری
دوره سوم (1396), شماره دوم (تیرماه 1396), علم سنجی
بیشک تولید علم از مسائل مطرح و مهم در دنیای امروز است؛ اما گام مهم و بعدی در تولید علم، نشر علم و قرار گرفتن آن در چرخۀ مصرف و بهکارگیری است. برای نشر علم نیازمند اطلاعرسانی و چاپ تولیدات علمی؛ در قالب مقالات و اسناد مختلف، در مجلات علمی هستیم. بالتبع هرچه اعتبار مجله بالاتر باشد تأثیرگذاری و نشر …
ادامه نوشته »
روناک حمزه ای
اخبار پژوهشی, خبرگزاری 2.0, دوره سوم (1396), شماره دوم (تیرماه 1396), علم سنجی
به تازگی Clarivate Analytics، (بخش علمی شرکت تامسون رویترز) گزارش استنادی مجلات[۱] را در سال ۲۰۱۷ بر پایهی اطلاعات سال ۲۰۱۶، منتشر کرده است. لازم به ذکر است JCR یک انتشار سالانه است که توسط تامسون رویترز منتشر میشد و این اولین بار است که این گزارشها توسط نشریه Clarivate Analytics اعلام میشود. آخرین بهروزرسانی (JCR(2017 شامل ۱۱۵۴۹ مجله در …
ادامه نوشته »
فاطمه کرمی
دوره سوم (1396), شماره دوم (تیرماه 1396), مبانی و کلیات 2.0, کتابخانه و کتابدار 2.0
مقدمه مترجمکتابخانهها مجموعهای از اطلاعات، منابع و خدمات اطلاعاتی هستند که توسط یک نهاد عمومی، خصوصی یا یک شخص، نگهداری و اداره میشوند و معمولاً در ساعات مشخصی از ایام هفته (ساعات کاری) آماده خدمترسانی به مراجعهکنندگان میباشند. ممکن است بعضی از کتابخانهها در روزهای پایانی هفته تعطیل باشند یا ساعات کاری آنها در روزهای عادی، برای استفادهی بعضی افراد، …
ادامه نوشته »