عباس محمودی
دوره دوم (1395), شماره سوم ( شهریورماه 1395), مبانی و کلیات 2.0, کتابخانه و کتابدار 2.0
دادههای بزرگ[۱] یا کلانداده ترجمۀ اصطلاح Big Data هستند و معمولاً به مجموعهای از دادهها گفته میشوند که اندازۀ آنها فراتر از حدی است که با نرم افزارهای معمول بتوان آنها را در یک زمان مناسب دریافت، مدیریت و پردازش کرد. مفهوم «اندازه» در دادههای بزرگ به طور مستمر در حال تغییر است و به مرور بزرگتر میشود. …
ادامه نوشته »
معصومه سعادت
خلاقیت, دوره دوم (1395), شماره سوم ( شهریورماه 1395), کارآفرینی
همهی کتابخانه ها ویترینی دارند که جلوی دید عموم است و همهی کتابداران آرزو دارند این ویترین بینظیر به نظر برسد. کتابداران همیشه سرشار از انرژی خلاق، دید هنری و ایدههای ماهرانه هستند اما کمتر پیش می آید موفق شوند این ایده ها را در ویترین خود پیاده کنند. کیت کلازن[۱] کتابدار کتابخانه عمومی و مرکز ادبیات کودکان دانشگاه دومینیکان …
ادامه نوشته »
میثم داستانی
دوره دوم (1395), شماره سوم ( شهریورماه 1395), مبانی و کلیات 2.0, کتابخانه و کتابدار 2.0
ظهور وب و فناوری های مرتبط با آن، کتابخانه ها را بر آن داشت تا جهت حفظ جایگاه خود در تولید علم جدید و به طور کلی در چرخه دانش، در این محیط جدید حضوری فعال داشته و به ارائه خدمات به کاربران خود بپردازند. اولین حضور کتابخانه ها در محیط وب مربوط به ایجاد وب سایت، قابلیت ها و …
ادامه نوشته »
مهناز کریم زاده
بازاریابی کتابخانه ای, دوره دوم (1395), شماره سوم ( شهریورماه 1395), کارآفرینی
جهت انطباق با نیازهای در حال تغییر دانشآموزان، بعضی از کتابخانههای مدارس در حال بازسازی خود بهعنوان فضاهای سازنده هستند اما این کتابخانه اوهایو رویکردی متفاوت به کار گرفت که در حال حاضر شاهد نتایج باورنکردنی آن هستند. سال گذشته در دبیرستان بیگ والنوت[۱] در سانبوری اوهایو، بعضی از روزها کمتر از ۱۰ دانشآموز از درب کتابخانه رد میشدند. درست …
ادامه نوشته »
سمیه مردمی
بازاریابی کتابخانه ای, دوره دوم (1395), شماره سوم ( شهریورماه 1395), کارآفرینی
بازاریابی هنری است که به شغل پر درآمد در دنیا مبدل شده و سرمایه اصلی آن کاربران یا همان مشتریان هستند و نیاز به کسب تجربه و تخصص برای موفقیت دارد. هنر بازاریابی در کتابخانه تنها ارایه محصولات مناسب و به روز به مراجعان نیست بلکه حفظ و جذب کاربران برای استفاده از این محصولات از طریق تعریف دقیق نیازهای …
ادامه نوشته »
مجله ی کتابدار 2.0
خبرگزاری 2.0, دوره دوم (1395), روی خط 2.0, شماره سوم ( شهریورماه 1395)
آمار جدید کاربران اینترنت / تعداد کاربران اینترنت در ایران چه تعداد است؟ ۵ دلیل برای استفاده از فایروال در رایانه ها یاهو در دوران فعالیت خود چه تغییراتی داشته است؟ تی شرتی هوشمند که به محض احساس وجود آلاینده الگوهای طراحی خود را عوض می کند هوش بالا و جنبه های منفی آن با بزرگترین هکهای یک دهه اخیر …
ادامه نوشته »
معصومه انصاری
دوره دوم (1395), شماره سوم ( شهریورماه 1395), علم سنجی, مبانی و کلیات 2.0, کتابخانه و کتابدار 2.0
اکسرژی به عنوان شاخص عملکرد تحقیقاتی مجموع مقالات و مجموع استنادات را به شمار ميآورد و میتوان گفت تنها شاخصی است که كميت و كيفيت را در كنار يكديگر قرار ميدهد و در نهايت عددي را بدست ميآورد كه نمايندۀ عملكرد برتر يك فرد، گروه و يا يك نهاد است. اكسرژي ناتوانايي شاخصهاي ديگر را پوشش ميدهد. از اين رو، حداكثر كار مورد نياز براي رسيدن به تعادل است كه بتواند آنتروپي را كاهش دهد و انگيزانندۀ توليد بهتر علمي و افزايش استناد باشد.
ادامه نوشته »
فرزانه بهارلو
آرشیو و موزه, دوره دوم (1395), شماره سوم ( شهریورماه 1395)
مقدمه آرشیو دربردارنده پیشینه فعالیت هایی است که سازمانها و نهادهایکشوری انجام میدهند. این پیشینهها درگذشته فقط قالب چاپی داشتند ولی امروزه گسترش منابع وبی و اتوماسیون های اداری موجب گسترش اسناد الکترونیکی شده است. بنابراین آرشیو امروزه اسناد رقمی و چاپی را با اهداف اداری-قانونی و فرهنگی-تاریخی نگهداری می کند.اساسی ترین دلیل نگهداری این منابع، ثبت آنها به عنوان …
ادامه نوشته »
روناک حمزه ای
آموزش و مهارتهای 2.0, دوره دوم (1395), شماره سوم ( شهریورماه 1395), کتابخانه و کتابدار 2.0
۱. دو فصلنامه آینه میراث ISSN 1561-9400 دوفصلنامه علمی – پژوهشی صاحب امتیاز: مرکز پژوهشی میراث مکتوب مدیر مسئول: اکبر ایرانی سردبیر: مجدالدین کیوانی محل انتشار: تهران سایت اختصاصی: http://www.mirasmaktoob.ir/fa دارای چکیدۀ عربی و انگلیسی برای تمامی مقالات و انتشار به صورت چاپی و الکترونیکی. ۲. مجله بین المللی علوم اطلاع رسانی و مدیریت اطلاعات International Journal Of Information …
ادامه نوشته »
فیروزه دوخانی
دانشمندان, دوره دوم (1395), شماره سوم ( شهریورماه 1395), علم سنجی, کارآفرینی, گزارش و مصاحبه
Jason priem جیسون پریم دانشمند حوزه اطلاعات در دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل، ایالات متحده آمریکا [۱] و یکی از بنیانگذارانImpactStory است . پریم متخصص در حوزه های شبکه های اجتماعی ، علم سنجی و فعال در زمینه آلتمتریکس و دگر سنجه ها می باشد . وی هم اکنون مدیرعامل شرکت ایمپکت استوری [۲] است . پریم هم اکنون …
ادامه نوشته »