مهناز کریم زاده
دوره دوم (1395), شماره سوم ( شهریورماه 1395), مبانی و کلیات 2.0, کتابخانه و کتابدار 2.0
تجهیزات مورد نیاز کتابخانههای دیجیتال اینترنت و شبکه جهانی وب انگیزه و جو تکنولوژیکی موردنیاز برای ایجاد و بهرهبرداری از کتابخانه دیجیتال را فراهم میکند. اینترنت TCP/IP و یا پروتکلهای مربوط به آن را جهت دسترسی به اطلاعات و وب ابزارها و تکنیکهای مربوط به انتشار اطلاعات بر روی اینترنت را تهیه میکند. در محیط دیجیتال این حرف منطقی است …
ادامه نوشته »
معصومه حسنخانی
دوره دوم (1395), شماره سوم ( شهریورماه 1395), نرم افزارها, نرمافزارهای کتابداری, کتابخانه و کتابدار 2.0
نرم افزار راور پریمپ (Ravar PreMap)، با هدف آماده سازی داده ها و ایجاد ماتریس های هم رخدادی واژگان (Co-occurrence Word) طراحی شده است. نقشه های علمی با استفاده از تکنیک ها و روش های مختلفی ترسیم می شوندکه هم رخدادی واژگان، یکی از آنهاست. در این روش از مهم ترین کلمات یا کلمات کلیدی مدارک برای مطالعه ساختار مفهومی …
ادامه نوشته »
ایمان نریمانی
دوره دوم (1395), شماره سوم ( شهریورماه 1395), وبسایت ها, کتابخانه و کتابدار 2.0
مقدمه: معماری و کتابخانه: معماری در هم آمیختن هنر و دانش(فناوری) در جهت خلق محیطی مناسب برای نیازهای انسانی است. کتابخانه با هدف خدمت رسانی به جامعه ایجاد میشود و وجود آن بر روند توسعه و بالندگی فرهنگی کشور تاثیرگذار است ، لذا باید به گونهای هماهنگ با محیط اطرافش ساخته شود که هر بیننده را در اولین نگاه مجذوب …
ادامه نوشته »
شیرین زاهدی
آموزش و مهارتهای 2.0, دوره دوم (1395), شماره سوم ( شهریورماه 1395), کتابخانه و کتابدار 2.0
نوشتهشده توسط کندی بالدهوف۱ دانش و استعداد همیشه بزرگترین دارایی کتابخانههای دانشگاهی و تحقیقاتی بوده است. بااینوجود کتابخانهها و خدماتشان در راستای پیشرفت فنآوری و نیازهای در حال تغییر کسانی که بر آنها متکی هستند، تکاملیافتهاند. روشی که کتابخانهها کارکنانشان را استخدام، شناسایی و حفظ مینمایند در هیچ فضای مشابهی پیشرفت نداشته است. “درگذشته، کتابداران معمولاً در مورد اینکه از …
ادامه نوشته »
شیرین زاهدی
استارتاپها, دوره دوم (1395), شماره سوم ( شهریورماه 1395), کارآفرینی
در زمانهای گذشته کتابخانهها از فضاهای فیزیکی و کتابهای ملموس تشکیلشده بودند، جایی که سروصدا در آن ممنوع در نظر گرفتهشده بود به این دلیل که کتابخانه مکانی جدی برای مردم جدی بود – نه برای وقت گذراندن”. اگر به اطراف خود نگاه کنید، بهآسانی متوجه خواهید شد که کتابخانهها بهتدریج به سمت عصر دیجیتال تغییر جهت دادهاند کتابداران در …
ادامه نوشته »
مجله ی کتابدار 2.0
خبرگزاری 2.0, دوره دوم (1395), روی خط 2.0, شماره سوم ( شهریورماه 1395)
عادت های جالب افراد خلاق برای افزایش بهره وری تماشا کنید: ربات های عنکبوتی که سازه هایی با فیبر کربن میبافند ۱۹ شهر گرانقیمت جهان برای راه اندازی یک شرکت مدیریت استثناها در برنامهنویسی همگام سازی پوشه ها و فایل های اندروید با فضای ابری در FolderSync ساتیا نادلا: مبحث فضای ابری آیندهی کمپانی مایکروسافت را تشکیل میدهد Dropbox Paper …
ادامه نوشته »
نازنین مؤمن زاده
آموزش و مهارتهای 2.0, دوره دوم (1395), شماره سوم ( شهریورماه 1395), کتابخانه و کتابدار 2.0
ایجاد محتوا و نشر استفاده از نرم افزارiBooks Author برای ایجاد کتاب های تعاملی بر اساس یکی از مجموعه کتاب های خاص کتابخانه یا نمایشگاه. داشتن اپلیکیشنی برای نوجوانان و بزرگسالان برای فراگرفتن نحوه ایجاد کتاب توسط نرم افزارiBooks Author. یافتن راهی برای میزبانی و ترویج کتاب های محلی. سازماندهی طرح های داستان سرایی دیجیتال در جامعه با استفاده از ابزاری مانندiBooks …
ادامه نوشته »
نازنین مؤمن زاده
دوره دوم (1395), شماره سوم ( شهریورماه 1395), نرم افزارها, نرمافزارهای عمومی
برای افزایش بهره وری و سازماندهی محل کارتان: باکس(box) – نرم افزار باکس دسترسی امن به ذخیره سازی ابر را برای شما فراهم می کند و در بسیاری از دستگاه های تلفن همراه قابل اجراست. Outliner – این نرم افزار به سازمان کمک می کند و ساختار مناسبی را برای پروژه ها و برنامه ریزی در کتابخانه برقرار می نماید. Pages – …
ادامه نوشته »
معصومه سعادت
دوره دوم (1395), شماره سوم ( شهریورماه 1395), کودک و نوجوان
پیش از اینها ثابت شده است که کودکی مهمترین سن برای شکل گرفتن عادت کتابخوانی است، و هر کتابخوان حرفهای به راحتی میتواند دهها کتاب کودک خوب معرفی کند. کتابهایی که در کودکی خوانده و از آنها آموخته است و معمولاً جزء بهترین و شیرینترین خاطرات کودکی هر فرد به شمار میرود. کتابهایی که روان بودن، حجم کم و آموزندگی …
ادامه نوشته »
معصومه سعادت
دوره دوم (1395), شماره سوم ( شهریورماه 1395), کودک و نوجوان
داشتن کتاب در خانه ۲ برابر تاثیرگذارتر از آموزش پدر است. پژوهش در طبقه بندی و تحرک اجتماعی، ۲۰۱۰[۱] مهم ترین عامل بر موفقیت های تحصیلی کودکان در ابتدای تحصیل در مدرسه، شناختن کتابی است که قبل از ورود به مدرسه آن را در خانه خوانده است. کمیسیون ملی در خواندن، ۱۹۸۵[۲] تنها عاملی که با نمرات روخوانی کتاب ارتباط …
ادامه نوشته »