خانه / دوره دوم (۱۳۹۵) / شماره اول (اردیبهشت ۱۳۹۵)صفحه 76

شماره اول (اردیبهشت ۱۳۹۵)

Cover-6

 

دانلود فایل PDF شماره یک از دوره دوم (اردی بهشت ۱۳۹۵)

 

مطالب این شماره:

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مجله ی کتابدار ۲.۰
عنوان مقاله: شماره اول (اردیبهشت ۱۳۹۵)
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol):
شماره مجله(Issue):
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/3183
Download PDF

سخن سردبیر: چرا مجله کتابدار ۲٫۰؟

مفهوم «کتابخانه ۲٫۰» در واقع یک تعریف نوین از کتابخانه و خدمات آن می‌باشد که مبتنی بر وب ۲٫۰ می‌باشد. «کتابخانه ۲٫۰» تغییری در روش تعامل کتابخانه‌ها با کاربران است. پیشرفت‌های فنّاورانه در ابزارها و تکنیک‌های وب، تأثیر بزرگی بر این تغییرات داشته‌اند. این تغییرات همچنین الزامات جدیدی در مورد قابلیت‌ها و مهارت‌های کتابداران ایجاد کرده است. «کتابخانه ۲٫۰» همچنین …

ادامه نوشته »

اینفوگرافی: داستان آلتمتریکس تا کنون

کلیاتی راجع به آلتمتریکس: تعاریف آلتمتریکس یکی از جدیدترین رویکردها و شاخه‌های وب‌سنجی و زمینه پژوهشی نوینی در ارزشیابی آثار پژوهشی در محیط وب ۲٫۰ یا وب اجتماعی با هدف ارائه شاخصی جدید در محیط شبکه‌های اجتماعی علمی است (لیزنا، ۱۳۹۳). منظور از آلتمتریکس، سنجش از طریق سنجه‌های جایگزین و غیرمتداول هست (ویکی پدیا، ۱۳۹۴). آلتمتریکس به‌طور عام «سنجه حاصل …

ادامه نوشته »

۱۰۰ ایده تغییر دهنده وب (ایده ۲: رقابت فضایی)

رقابت فضایی (Space Race)، یک رقابت بین سازمان فضایی روسیه از سوی اتحاد جماهیر شوروی و ناسا از ایالات‌متحده آمریکا در زمینهٔ فضا بود. اتحاد جماهیر شوروی با قرار دادن اولین ماهواره در مدار زمین در سال ۱۹۵۷ میلادی و فرستادن اولین انسان به فضا در سال ۱۹۶۱، پیشتاز این میدان گردیدند؛ چهارم اکتبر ۱۹۵۷، اتحاد جماهیر شوروی اولین ماهواره مصنوعی ساخته‌شده …

ادامه نوشته »

مهارت های ۲٫۰ – زبان و ادبیات اینترنت

در شمارهٔ قبل دربارهٔ کلیات ۲٫۰ و مهارت‌ها صحبت کردیم؛ از این شماره به‌صورت جزئی‌تر وارد مصادیق این مهارت‌ها شده و سعی می‌کنیم در حد توان توضیحات به‌صورت مکتوب ارائه گردد. لازم میدانم بیان کنم که این مهارت‌ها به‌صورت کارگاهی و سمیناری هم آموزش داده شده (تاکنون بیش از ۵ سمینار مخصوص کتابداران تخصصی و دانشگاهی) و این ماه نیز …

ادامه نوشته »

مسابقه عکس نوشته یابش با محوریت کتابداری و کتابخوانی

یابش برگزار کرد: مسابقه عکس نوشته با محوریت “کتابداری و کتابخوانی” مسابقه عکس نوشته کتابداری و کتابخوانی دومین مسابقه‌ای است که “یابش” برگزار می‌کند. این مسابقه به پیشنهاد اساتید محترم گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، صفحه فیس‌بوک این شرکت، گروه‌های تلگرامی کتابداران ۲٫۰ و سایت یابش با انتشار اطلاعیه ای اعلام و برگزار شد. تاریخ شروع برگزاری …

ادامه نوشته »

تجربه آزادکاری در کتابداری

آزادکاری در کتابخانه ها

پریسیلا کی شونتز (Priscilla K. Shontz) در کتاب «راهنمای شغلی کتابدار» در مورد آزادکاری و استارت آپ های نوآورانه کتابداری مطالبی را بیان کرده که نوشته زیر ترجمه بخشی از کتاب وی می باشد: آزادکاری در کتابداری به عنوان یک شغل، سرگرمی و علاقه.  جسامین وست ۱ زندگی کاری یک کتابدار: زمانی که در دانشکده کتابداری شهر رومانی بودم کار …

ادامه نوشته »

مقدمه‌ای بر نرم‌افزارهای متن‌باز

نرم‌افزارهای متن‌باز: نرم‌افزار متن‌باز یا منبع باز (Open Source Software)، همان‌طور که از نام آن پیداست به معنای نرم‌افزارهایی هستند که آزادانه و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای  مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این نوع نرم‌افزارها کدهای منبع نرم‌افزار نیز جهت هرگونه تغییر و ویرایشی در دسترس قرار می‌گیرند. متن‌باز بودن این‌گونه نرم‌افزارها به کاربر این امکان را می‌دهد که نرم‌افزار را …

ادامه نوشته »

فیس بوک و کتابخانه‌ها

۱EIFL (اطلاعات الکترونیکی برای کتابخانه ها) یک سازمان غیر انتفاعی بین المللی است که در سال ۱۹۹۹ بنیانگذاری شده و با هدف ایجاد دسترسی به اطلاعات دیجیتالی در کشورهای در حال توسعه فعالیت می کند. این سازمان در مشارکت با کتابخانه های بیش از ۶۰ کشور در حال توسعه در آفریقا، آسیا، اروپا، آمریکای لاتین است. EIFL امکان دسترسی به دانش …

ادامه نوشته »

کتابدار کارآفرین: ترکیبی متناقض؟!؟!

آندریا میچالیک (Andrea Michalek)، مؤسس استارت آپ پلوم آنالیتیکس، در مورد سخنرانی خود در کنفرانس TEC، در وبلاگ این استارت آپ مطلبی را نگاشته که در زیر با هم می خوانیم: اخیراً برای سخنرانی در کنفرانس مرکز TEC دانشگاه پیتسبورگ دعوت شدم. کلمه ۱TEC عبارت است از: تکنولوژی، کارآفرینی، خلاقیت. عنوان سخنرانی من «کتابدار کارآفرین – ترکیبی متناقض» بود. یک فرصت …

ادامه نوشته »