مریم صراف زاده
آموزش و مهارتهای 2.0, دوره چهارم (1397), شماره اول (اردیبهشت ماه 1397), کتابخانه و کتابدار 2.0
مقدمه مترجمان انتشار مقاله در نشریات علمی از رایجترین و پرطرفدارترین شیوههای ارتباط علمی است. پژوهشگران و دانشگاهیان معمولاً نتایج تحقیقات خود را در نشریات علمی منتشر میکنند. از طرفی کمیت و کیفیت مقالات منتشر شده، معیار ارزیابی اعتبار علمی افراد شده است و جامعه علمی برای پیشرفت حرفهای و تحصیلی ناگزیر از انتشار مقاله است؛ اما انتخاب نشریه مناسب …
ادامه نوشته »
سمیه پناهی
دوره چهارم (1397), شماره اول (اردیبهشت ماه 1397)
در دنیای علم هم طنز جاریست؟! گاهی برای مقاصد خاص مثل جلب توجه خوانندگان یا دانشمندان، گاهی برای اذیت مجلات چاپ کننده. مقاله “کله پاچه و نویسندهی گوسفند آن” اینا رو که یادتونه؟! یا مقاله “قهر مش مراد و برادرش“ حالا هم در حین وب گردی های علمی به یک مقاله طناز دیگر رسیدیم 🙂 ساختار نوار الکترونیکی در ژرمانیم، …
ادامه نوشته »
حسین حیدری
خلاقیت, شماره اول (اردیبهشت ماه 1397), کارآفرینی
سال نو بر همه ی شما مطالعه کنندگان مبارک باشه و سالی عالی برایتان امروزه به مدد فناوری اطلاعات و بستر شبکههای اجتماعی نوعی از کسب و کارها سادهتر شدهاند و فرصتهای جدیدی پیش روی همه قرار داده شده. آزاد کاری یا فری لنسری هم میتواند پیشنهاد بسیار خوب و جذابی برای شما باشد که امسال به آن بیاندیشید و …
ادامه نوشته »
سمیه پناهی
دوره چهارم (1397), شماره اول (اردیبهشت ماه 1397)
کنفرانس چارلستون، یک نشست غیر رسمی سالانه است که با حضور کتابداران، ناشران، مدیران منابع الکترونیکی، مشاوران و فروشندگان مواد کتابخانهای در ماه نوامبر در چارلستون برگزار میشود. این کنفرانس طوری طراحی شده است که افراد مختلف از مناطق مختلف در یک محیطی دوستانه و بسیار صمیمی و به دور از هرگونه تهدیدی گرد هم می آیند و درمورد مسایل …
ادامه نوشته »
لیلا فتحی
آرشیو, دوره چهارم (1397), شماره اول (اردیبهشت ماه 1397)
مشخصات استناددهی به این مقاله نویسنده(ها): لیلا فتحی عنوان مقاله: کارت های بهارانه عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) دوره مجله(Vol): ۴ شماره مجله(Issue): ۱ سال(Year): ۱۳۹۶ شناسه دیجیتال(DOI): لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/9550
ادامه نوشته »
فاطمه عبداللهی
دوره سوم (1396), شماره ششم ( اسفند ماه 1396), فناوری ها, کتابخانه و کتابدار 2.0
مقدمه مترجم گسترش فناوریهای نوین موجب کاهش تعاملات اجتماعی و دور شدن مردم از یکدیگر شده است، کتابخانهها در سراسر جهان به عنوان نهادی اجتماعی میتوانند مردم را گرد هم آورند و میان آنها تعامل و مشارکت ایجاد نمایند و از طرفی در تلاش برای کشف چگونگی مراقبت از این فناوریها به عنوان ابزاری برای آینده هستند. کتابخانهها محور یادگیری …
ادامه نوشته »
شیرین اکبری
دوره سوم (1396), شماره ششم ( اسفند ماه 1396), مقالات پژوهشی و مقالات ترجمه, کتابخانه و کتابدار 2.0
نکته: مقالات علمی – پژوهشی در مجله کتابدار ۲.۰ داوری نمی شود و با مسئولیت مترجم منتشر می گردد. اگر از این ترجمه برای مقالات، پایان نامهها و دیگر مطالب منتشر شده توسط شما، استفاده میشود لطفا نام مترجم را در رفرنس خود ذکر کنید و به رفرنس اصلی(لاتین) ارجاع مستقیم ندهید. (این کار از نظر اخلاق علمی صحیح نیست.) …
ادامه نوشته »
لیلی بنی هاشمی
دوره سوم (1396), شماره ششم ( اسفند ماه 1396), مبانی و کلیات 2.0, کتابخانه و کتابدار 2.0
آنچه که آنلاین نیست، ارزش خواندن ندارد؟ حمید رضا جمالی[۱]، دکترا علم اطلاعات از دانشگاه لندن، استاد ارشد[۲] دانشگاه چارلز استارت استرالیا مقدمه مترجم امروزه پژوهشگران برای به دست آوردن منبع، بیشتر به فضاهای آنلاین مراجعه نموده و تمایل به استفاده از نسخ چاپی و کتابخانهای کمتر شده است؛ اما اگر آنچه میخواهیم به صورت آنلاین وجود نداشته باشد، ارزش …
ادامه نوشته »
روح الله منوچهری
آموزش و مهارتهای 2.0, دوره سوم (1396), شماره ششم ( اسفند ماه 1396), کتابخانه و کتابدار 2.0
یکی از آسانترین راهها برای شناسایی مجموعه، استفاده از تکنیک «خواندن کتاب در ده دقیقه» است. این تکنیک استاندارد در کارگاهها و همایشهای زیادی تدریس شده و عنصر اساسی مجموعه مهارتهای مشاورۀ خوانندگان به شمار میرود. «جان هیرش[۱]» از دپارتمان کتابخانههای عمومی مریلند یکی از توسعهدهندگان اصلی این تکنیکهاست که بعدها به وسیله «لیزا سمپلی[۲]» (کتابخانۀ شهر سبز اسپرینگفیلد) با …
ادامه نوشته »
معصومه سعادت
دوره سوم (1396), شماره ششم ( اسفند ماه 1396), مبانی و کلیات 2.0, کتابخانه و کتابدار 2.0
مقدمه مترجم: مدیریت کتابخانه و تصمیمگیری درست درباره استفادۀ بهینه از فضایی که در اختیار است، کاری است که نیاز به مدیری دارد که از پیشرفت سریع فناوری خبر دارد و میتواند از بین چند گزینه، بهترین را برای اجرا انتخاب کند. این موضوعی است که شاید از نظر دیگران خیلی ساده باشد، در صورتی که مدیر یک کتابخانه دانشگاهی، …
ادامه نوشته »