نرگس ملکوتی اصل
دوره دوم (1395), شماره چهارم ( آبان ماه 1395), فناوری ها, کتابخانه و کتابدار 2.0
پیدایش پرینترهای سهبعدی[۱] را میتوان به اندیشۀ کوتاه کردن فاصلۀ ایده تا تولید نسبت داد. این پرینترها تحولات زیادی را در عرصۀ صنعت به وجود آوردند و میتوان گفت، در واقع کاری که پرینترهای سهبعدی انجام میدهند، مشابه کاری است که اینترنت برای اطلاعات انجام داد. و از آنجایی که فرصت خلق و ایجاد را در اختیار همۀ افراد قرار …
ادامه نوشته »
معصومه انصاری
آموزش و مهارتهای 2.0, دوره دوم (1395), شماره چهارم ( آبان ماه 1395), علم سنجی, کتابخانه و کتابدار 2.0
این مقاله در تاریخ ۲۸ مرداد سال ۱۴۰۱ بروزرسانی شد. این سرویس توسط گوگل راهاندازی شده و امکان ساخت رایگان پروفایل را فراهم میکند. از طریق این پروفایل نویسندگان به صورت رایگان قادر به پیگیری ارجاعات مقالههای خود خواهند بود. این سرویس بر اساس تعداد مقالهها و ارجاعات آنها به محاسبه H-index و i10 Index نیز میپردازد. مقالههای هر پژوهشگر …
ادامه نوشته »
مهناز کریم زاده
خلاقیت, دوره دوم (1395), شماره چهارم ( آبان ماه 1395), کارآفرینی
شرکت ایده های خلاقانه برای کتابخانه[۱] یک شرکت متخصص در فروش و نصب و راه اندازی مبلمان و تجهیزات کتابخانه ای ست. در سال ۱۹۹۳ تاسیس شده است و در دو دهه گذشته با کتابخانه های عمومی، دانشکده ای، دانشگاهی و مدارس [۲]K-12 با هدف ارائه تجهیزات درجه یک و روش های قفسه بندی همکاری داشته است. محصولات این شرکت حاصل …
ادامه نوشته »
اکرم محسن پور
کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) - ورامین, کتابخانه های عمومی ایران
در تابستان گذشته برنامه های مختلفی در بخش کودک کتابخانه داشتیم. قصه گویی، آموزش متل های زیبای فارسی به کودکان، نقاشی و تصویرسازی از جمله این فعالیت ها است. ما از هر عضو کودک که به کتابخانه می آید استقبال می کنیم دستش را می گیریم و به دنیای کتابها در بخش کودک می بریم و او را با کتابها و برنامه های فرهنگی متنوع کتابخانه آشنا می کنیم. بچه ها باید تشویق شوند، آنها باید خاطره خوبی از اولین آشنایی خود با کتابخانه داشته باشند تا این خاطره و این ارتباط با کتابخانه و کتابداران تا بزرگسالی همراه آنان باشد.
ادامه نوشته »
مجله ی کتابدار 2.0
خواندنی ها, دوره دوم (1395), شماره چهارم ( آبان ماه 1395)
دوستانم به من میخندند؛ اما آموزشدیدن برای کتابدار حرفهای شدن،درست مثل کشیششدن است؛ فقط با محیط کاری گرمترو خودمانیتر. کارمندی ناشناس از کتابخانهٔ عمومی، در روز ملی کتابخانهها میپرسد: امروزه دیگر چه کسی میخواهد یک کتابدار شود؟ قبل از اینکه شاهد باشیم آنها به گورستانهایی از کتابهای مرده و میزهای مرجع قدیمی پوشیده از علفهای هرز تبدیل شوند. پاسخ این …
ادامه نوشته »
ایمان نریمانی
دوره دوم (1395), شماره چهارم ( آبان ماه 1395), مبانی و کلیات 2.0, کتابخانه و کتابدار 2.0
ممکن است خدمت کردن به عنوان رئیس یک انجمن حرفهای، در طول سال برای برخی دلهُرهآور به نظر برسد. در انجمن کتابداران آمریکا۱ تعهدی سه ساله وجود دارد؛ یک سال به عنوان پیش-ریاست برای آمادگی و یادگیری، یک سال به عنوان ریاست و سال پایانی به عنوان بعد از ریاست. بدیهی است که رئیس در طول ریاست سه سالۀ انجمن، ساعات …
ادامه نوشته »
مجله ی کتابدار 2.0
خبرگزاری 2.0, دوره دوم (1395), روی خط 2.0, شماره چهارم ( آبان ماه 1395)
مشاهده بر هم کنش میان اتم های منفرد برای اولین بار معرفی UnixShortLinkBot؛ رباتی برای کوتاه کردن لینک های اینترنتی دوره های آموزشی لیندا به سرویس لینکدین اضافه شد «یان» و «برایان»؛ موسسان WhatsApp، از یاهو تا فیسبوک چگونه مشکل Force close اپلیکیشن ها را در اندروید حل کنیم؟ وسیع ترین هک تاریخ؛ اطلاعات کاربری ۵۰۰ میلیون کاربر یاهو به …
ادامه نوشته »
ایمان نریمانی
خواندنی ها, دوره دوم (1395), شماره چهارم ( آبان ماه 1395)
مقدمه: در مقالهای که پیش از این و در شماره سوم دوره دوم مجله کتابدار ۲ به چاپ رسید به بررسی وب سایت کتابخانههای سبز پرداختیم که در این وب سایت پایگاهی اطلاعاتی از کتابخانههای آمریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا) که دارای ساختمانی سبز بودند ایجاد شده بود و در واقع معیار آن برای کتابخانههای سبز تنها ساختمان سبز آنها بود. همچنین زمانی …
ادامه نوشته »
میثم داستانی
خواندنی ها, دوره دوم (1395), شماره چهارم ( آبان ماه 1395)
۱۱رزومه در اصل یک کلمه فرانسوی است (résumé) که در فارسی هم به همین نام یا سیوی (مخفف Curriculum Vitae) شناخته میشود. البته فرهنگستان زبان و ادب فارسی کلمات «چکیده» یا «کارنامک» را به عنوان معادل فارسی آن پیشنهاد داده و برخی از اصطلاح «شرح حال» هم استفاده می کنند ولی همچنان استفاده از رزومه رایج تر است. رزومه شرح …
ادامه نوشته »
فیروزه دوخانی
دانشمندان, دوره دوم (1395), شماره چهارم ( آبان ماه 1395), گزارش و مصاحبه
دکتر کیوان کوشا دکتر کوشا در رشته کتابداری و اطلاع رسانی با درجه دکترا از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده است (۱۳۸۱ – ۱۳۸۶ ) . وی تا کنون فعالیتهای حرفه ایی خود را در انگلستان ادامه داده است و هم اکنون سرپرست گروه ارزیابی تحقیقات دانشگاه ولورهمپتون[۱] انگلستان است و مشغول تحقیق در زمینه های وب سنجی ، آلتمتریکس …
ادامه نوشته »